Na de verhuizing van Remijn Tweewielers was al duidelijk dat er geen nieuwe bewoner zou komen in de voormalige werkplaats. Het perceel, dat eigendom is van de gemeente, wordt in de loop van november verkocht aan een ontwikkelaar voor de bouw van vijf woningen. Dat blijkt uit een selectiedocument van de Gemeente Middelburg. In al die jaren hebben verschillende garagehouders er hun brood verdiend.
F.C.W. Pauli (1961-1970)
Op een warme vrijdagmiddag in juli 1961 is het zover. De uit Rotterdam afkomstige F.C.W. Pauli opent zijn servicestation aan de Koudekerkseweg. Het (gesponsorde) nieuwsbericht is vol lof: ‘Het nieuwe benzine-verkooppunt is royaal van opzet en beschikt over een ruim en licht kantoor, een doelmatig ingericht magazijn, een ruime werkplaats annex wasplaats en een doorsmeerkuil met oliebar.’ (PZC, 29 juli 1961, p. 11).
L. van Noort (1970-1973)
Na tien jaar neemt L. van Noort het beheer in 1970 over.
Zelf tanken ‘boven het kanaal’
In de eerste maand van 1973 opent Theun Wagenaar een tweede vestiging, ‘boven het kanaal’. Hij heeft al een Shell-benzinestation annex garage aan de Statenlaan, maar neemt nu ook de exploitatie van de pomp en garage in ’t Zand over.
Een heuse moderniteit dient zich aan in 1974. Tot die tijd tankte je niet zelf, dat werd voor je gedaan door de pompbediende. Maar voor de pomp bij ’t Zand verandert dat in 1974. Het Shell-station is er dan toe ‘overgegaan het publiek met het Zelf Tanken vertrouwd te maken.’ Dat is natuurlijk een spannende ontwikkeling. Gelukkig weet de krant de lezer gerust te stellen. ‘Mocht men hier wat onwennig tegenover staan, dan zal de bediende achter de kassa via een luidsprekerinstallatie de nodige aanwijzingen geven.’
De jaren tachtig
Jos Dekker kondigt in 1981 aan dat hij vanaf 1982 de nieuwe exploitant zal zijn. In 1989 volgt een grondige verbouwing, waarbij er onder meer een vloeistofdichte bestrating ‘om het milieu te beschermen’ en een wasplaats worden aangelegd ‘waar u in een wip met de hogedrukspuit uw auto wast.’ [Nog meer informatie toevoegen]
‘Alles bij elkaar op een prima stek, want hoeveel auto’s er, zeker in de zomer, langsrijden weet hij niet, maar menigeen stopt om te tanken en een kleine reparatie is zo gebeurd. Iets waar de talloze toeristen de afgelopen jaren dankbaar gebruik van hebben gemaakt.’ (Scheldebode, 27 oktober 1993, p. 20).
In 2006 koopt de Gemeente Middelburg het perceel en verkoopt deze komende maand weer.